Megszületett! Tippek, hogy jobban boldoguljunk a babázás első heteiben (x)

A terhesség gyakran megviseli a kismamák szervezetét úgy testi, mint lelki értelemben. A szülés után így az anyának nemcsak az újszülött gondozására kell fokozott figyelmet fordítania, de saját testi-lelki regenerációjára is.


Nehéz lenne megtalálni azokat a szavakat, amellyekkel leírhatók egy édesanya érzései, ahogy a szülést követően a kisbabájára néz. Öröm, hála, megkönnyebbülés, félelem, izgalom, fájdalom, remény, aggódás, összetartozás, szeretet? Egy sor olyan ellentétes és rokon érzés, amelyek egyszerre törnek fel és hömpölyögnek a női lélekben a szülést követő időszakban.

Végül ezek az erőteljes érzések is lassan elcsitulnak, enyhülnek, és lépésről lépésre felépül egy új hétköznapi rend, egy új életforma. Ezen kezdeti időszak alatt az újdonsült anyukának fontos figyelniük saját magukra, szülés utáni regenerációra is a kicsi gondozása mellett.

Fizikai kellemetlenségek, fájdalmak

A szülést követően az anya szervezetének sok teendője lesz, hogy nagyjából visszaállítsa a terhesség előtti állapotot. A várandósság alatt a méh kitágult, hogy helyet adjon a kicsinek, ezért, ahogy visszanyeri eredeti méretét, a szülést követően egy ideig utófájásokat tapasztalhatunk - ezt hívják visszahúzódó méhnek. Az első napokban erősebb vérzés (lochia) is előfordulhat, ekkor távolodik el a méh faláról a megvastagodott nyálkahártya, de ez kettő-négy héten belül elmúlik. Gyakori jelenség továbbá szülés után az aranyér, ez is általában pár nap után elmúlik, amelyet segíthetünk rostban gazdag ételekkel és megfelelő mennyiségű folyadékkal.

Szülés után is legyen jó a hangulatunk

Természetes, hogy a szülést követően több anyuka is fáradtnak, kimerültnek, levertnek rossz kedvűnek érzi magát. Ennek oka egyrészt a terhességgel és szüléssel járó hormonális változás, másrészt a kialvatlanság, a kicsivel járó fokozott figyelem, gondozás, táplálás, hiszen még minden új és ismeretlen. Éppen ezért nem kell emiatt rosszul érezni magunkat. Kérjünk segítséget barátoktól, rokonoktól, párunktól, beszéljük ki az érzéseinket, csökkentsük a minimumra a házimunkát és a főzést. Relaxáljunk, meditáljunk, amikor csak lehet, pihenjünk, amikor a baba is pihen, csípjünk le magunknak egy kis énidőt, és ilyenkor foglalkozzunk azzal, ami feltölt, jobb kedvre derít. Akár menjünk el egyet mozogni, edzeni (persze csak óvatosan, fokozatosan!).

Viszont, ha a rossz passz két hét után sem múlik el, sőt egyre levertebbnek, motiválatlanabbnak depressziósabbnak érezzük magunkat, akkor mielőbb konzultáljunk szakemberrel - ez lehet a nőgyógyászunk, a gyerekorvos, a védőnő vagy egy pszichológus. Érdemes tudatosítani, hogy ezzel a problémával sem vagyunk egyedül: a szülés utáni depresszió 10-ből 1 újdonsült anyukát érint.


Milyen táplálkozás ajánlott a szoptatós anyukáknak?

Meddig kell várni a szerelmi élettel?

Hogyan befolyásolja a szülés utáni torna az első időszakot?


A cikk folytatódik, kattintson IDE.



Nem kommentelhető tartalom.





Ringier Axel Springer Magyarország Kft. Ⓒ 2020 

Minden jog fenntartva!